Please update your Flash Player to view content.

Medicininės procedūros. Kokias savo teises turite žinoti?

 

Viena iš pagrindinių paciento teisių  yra teisė į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas. Įstatymas numato, kad į kokybiškai suteiktų paslaugų sampratą įeina ir pagarbus sveikatos priežiūros specialistų elgesys su pacientais, o teikiamų paslaugų sąlygos neturi žeminti paciento garbės ir orumo. Tačiau pats kokybės kriterijus yra vertinamasis, formuojamas teismų praktikos: Vertinant, ar pacientui buvo suteiktos kokybiškos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, svarbu atsižvelgti į teisės pažeidimo sunkumą, pobūdį, pažeidimo įtaką suteikto gydymo kokybei, paciento sveikatos būklei ir kitas svarbias aplinkybes (Vilniaus apygardos administracinio teismo 2014-01-23 sprendimas byloje Nr. I-202-789/2014).

Pacientas, sutikdamas atlikti operaciją, turi teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą ir sveikatos priežiūros specialistą. Norėdamas priimti tinkamą sprendimą dėl įstaigos ir specialisto, pacientas turi teisę į informaciją apie sveikatos priežiūros įstaigose teikiamas paslaugas, jų kainas ir gydytojo profesinę kvalifikaciją.

Taip pat svarbu žinoti, kad prieš operacijos atlikimą pacientui turi būti suteikiama visa informacija apie ligos diagnozę, galimus taikyti gydymo būdus ir jų galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę ir kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos paciento apsisprendimui sutikti ar atsisakyti siūlomo gydymo. Ši informacija turi būti pateikiama pacientui suprantama forma. 

Tuo atveju, kai pacientas sutinka operuotis, iš jo būtina gauti tinkamai įformintą sutikimą. Teismų praktikoje yra suformuota, kad sutikimas yra laikomas tinkamu, jeigu

1)    yra duotas asmens, galinčio tinkamai išreikšti savo valią;

2)    yra duotas, gavus pakankamą ir aiškią informaciją;

3)    yra duotas paciento (jo atstovo) laisva valia.

Ką daryti tuo atveju, jei manote, kad buvo pažeistos Jūsų teisės?

Pacientas, manydamas, kad yra pažeistos jo teisės, sveikatos priežiūros įstaigai, kurioje, jo manymu, buvo pažeistos jo teisės, turi teisę pateikti skundą. Raštišką skundą galima pareikšti per vienerius metus nuo teisės pažeidimo. 

Pacientas turi teisę į žalos, padarytos pažeidus jo teises teikiant sveikatos priežiūros paslaugas, atlyginimą. Pareiškimą (raštu) reikia pateikti Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijai, veikiančiai prie Sveikatos apsaugos ministerijos. Komisija yra privaloma ikiteisminė institucija ginčams dėl pacientų teisių pažeidimo fakto ir tuo padarytos žalos dydžio nustatymo nagrinėti. Fiziniam asmeniui gali būti atlyginama tiek turtinė, tiek neturtinė žala.

Svarbu žinoti, kad teismų formuojamoje praktikoje, yra pripažinta, kad gydytojo pareiga nesibaigia išėjus iš operacinės. Gydytojo rūpestingumo pareiga galioja ne tik operacijos metu, bet ir pooperaciniu laikotarpiu. Prievolė atsiradusi tarp paciento ir gydytojo pasibaigia pilnai baigus gydymo kursą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2005-03-30 nutartis c.b. Nr. 3K-3-206/2005).

Jeigu manote, kad:

$1·         Jums nebuvo suteiktos kokybiškos sveikatos priežiūros paslaugos;

$1·         gydytojas Jūsų neinformavo, kad operaciją būtina atlikti nedelsiant; 

$1·         gydytojas Jūsų neinformavo apie Jums siūlomos atlikti operacijos alternatyvas ar  pasekmes;

$1·         gydytojas negavo Jūsų sutikimo operuotis;

$1·         pooperaciniu laikotarpiu  Jums nebuvo suteikta derama priežiūra ir dėl to patyrėte komplikacijų; 

$1·         operacijos metu Jūsų organizme buvo paliktas svetimkūnis; 

$1·         dėl netinkamo gydymo mirė Jūsų artimasis ar kitais susijusiais klausimais,  

teisinės konsultacijos galite kreiptis: 

+370 6 05 16 804  

+370 6 99 18 394 

Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlų. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.  

Vilniaus g. 39-406N, LT-01119 Vilnius

Laisvės pr. 99A, LT-06119 Kaunas

 

 

Straipsnį parengė teisinių ir personalo paslaugų bendrovė HOROS.